Szkoła, która inspiruje

Dlaczego większość uczniów nie przepada za chodzeniem do szkoły? To pytanie zadaje sobie większość pedagogów i rodziców. Warto zastanowić się co zmienić, żeby zachęcić młode pokolenie do edukacji.  W dzisiejszych czasach mimo szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii, system nauczania nie ulega zmianom. Zapomina się, że każdy człowiek posiada indywidualne preferencje oraz oczekiwania, jeśli chodzi o sposób nauki. Tradycyjny mechanizm edukacji nigdy nie wykorzystywał swojego pełnego potencjału. Często niewystarczająco angażował uczniów do nauki, a wręcz powodował efekt odwrotny: znużenie i niechęć do lekcji. Warto zastanowić się co jest tego przyczyną i co zrobić, by szkoła była miejscem lubianym.

Skupienie kluczem do efektywnej nauki

Ruch jest tak naturalnym stanem dla każdego człowieka, że nic dziwnego, gdy młodzi nie są w stanie osiągnąć maksymalnego skupienia podczas całej lekcji. Trwanie w pozycji siedzącej 45 minut bez możliwości interakcji z innymi lub wstania od ławki, nie wpływa pozytywnie na uczniów. Badania podają, że przeciętna możliwość utrzymania wysokiego skupienia wynosi od 10 do 15 minut, potem mimowolnie spada. Dlatego uczniowie często są senni i mało zaangażowani podczas 45 minutowej lekcji. Chcąc uzyskać atencję młodzieży, należy umieć ją prawidłowo podtrzymywać. Trzeba jednak pamiętać, że skupienie bardzo szybko może ulec rozproszeniu. Na przykład, jeśli za oknem odbywa się mecz, który jest głośny, zainteresowanie uczniów zostanie automatycznie odwrócone w stronę tego co dzieje się na boisku. Dlatego ważne jest, aby umiejętnie prezentować uczniom co jakiś czas nowe rzeczy, najlepiej wspierając się prezentacją multimedialną lub innymi pomocami jak np. biała tablica, do której dostęp ma każdy uczeń. Dbanie o swobodę ruchu, także pozytywnie wpływa na skupienie uczniów. Wysiłek fizyczny jest bodźcem, który zmusza mózg do większej aktywności, dzieki niemu szybciej przyswajamy nowy materiał. Pozbawiając ciało możliwości ruchu, sprawiamy że efekt jest odwrotny. Dlatego tak ważne jest, żeby podczas lekcji nauczyciele wspierali różne pozycje np. podczas pracy w grupie może być to pozycja stojąca. 

Jak zwiększyć zaangażowanie uczniów?

 Badania z Kennesaw State University udowodniły, że to gdzie siedzą uczniowie znacząco wpływa na ich zainteresowanie oraz zaangażowanie podczas lekcji. Osoby, które miały miejsce bliżej biurka nauczyciela były bardziej skoncentrowane i zainteresowane tematem niż ci, którzy siedzieli w ostatnich ławkach.

Zmiany wymaga więc tradycyjny model nauczania, gdzie nauczyciel mówi, a uczniowie/studenci słuchają. Z rozwiązaniem przychodzi nowoczesny model nauczania, w którym nauczyciel nie stoi w centrum, a jest jedynie przewodnikiem, który kieruje grupą w celu osiągnięcia określonego efektu. Grupa powinna być zaangażowana i przedstawiać własne wnioski. Spowodowanie zmiany postaw nauczycieli i uczniów wobec systemu nauczania można wesprzeć odpowiednio zaprojektowaną i wyposażoną przestrzenią. 

Przestrzeń, która wspiera proces edukacji

Nadrzędnym celem szkół jest przygotowanie młodych ludzi do wejścia w dorosłość. Nie jest to zadaniem łatwym w niesamowicie dynamicznie zmieniającym się świecie. Według raportu World Economic Forum "The Future of Work" z 2017 r., najszybciej rozwijające się miejsca pracy nie istniały 5 lat temu. Ten sam raport informuje, że 65% dzieci będzie wykonywać prace, które dzisiaj nie istnieją! W jaki sposób zatem kształtcić młode pokolenie? Najrozsądniejsze wydaje się rozwijanie umiejętności. Instytut badawczy Infuture Hatalska Foresight Institute podaje, że wśród kompetencji przyszłości znajdzie się zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność, umiejętność dzielenia się wiedzą, współpracy w grupie, nastawienie na rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie czy umiejętność negocjacji. 

Odpowiednia organizacja przestrzeni wspiera proces dydaktyczny, dlatego w szkole przyszłości ma ważne znaczenie.

Powyższe założenia zakładają przede wszystkim pracę w grupie i mobilność. Stąd należy mieć na względzie organizację przestrzeni, umożliwiającą określone zachowania. Przestrzeń ma zachęcać do kreatywności i autoprezentacji.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, zauważalne problemy wynikają ze sztywnego ułożenia biurek i braku miejsca na torby/plecaki. Lekkie wyposażenie, które łatwo jest przenosić, daje uczniom swobodę wyboru odpowiedniego dla nich miejsca. Ponadto wspomaga zaangażowanie podczas pracy w grupie oraz zachęca do przejmowania inicjatyw. Takie elastyczne sale, w których każdy ma miejsce na własne rzeczy, gdzie znajdują się duże pulpity, a meble nie ograniczają zachowań - tworzą wspólne środowisko nauczania studentów/uczniów i nauczyciela. 

Krzesła, które świetnie sprawdzą się w placówkach oświaty można znaleźć na stronie mojekrzesla.pl. Odpowiednio wyszkoleni eksperci doradzą jakie meble najlepiej nadają się do klas.

Technologia w służbie edukacji

Nowe pokolenie jest pierwszym, które od urodzenia miało dostęp do nowych technologii, dlatego stanowią one dla nich naturalne środowisko. Dla młodych codziennością jest szukanie informacji w internecie oraz dzielenie się swoimi opiniami w mediach społecznościowych. Nowe technologie to dla współczesnych dzieci narzędzie nie tylko do rozrywki, ale też do pozyskiwania nowej wiedzy. Wszechobecna digitalizacja świata oraz rozwój technologii sprawił, że tradycyjne metody nauki straciły na popularności. Młode pokolenie rzadziej korzysta z bibliotek oraz papierowych książek. Notatki zamiast w zeszycie wykonują na laptopie lub tablecie. Dlatego aby szkoła i system edukacji były bardziej przyjazne dla młodych, metody nauczania, powinny ulec zmianie. Tradycyjne klasy mogą zostać zastąpione nowoczesnymi przestrzeniami, które wspierałyby indywidualne potrzeby uczniów poprzez wygodniejsze krzesła oraz odseparowane strefy przeznaczone do pracy indywidualnej. Dzięki dostępowi do technologii mobilnej, nauczyciele mogą dzielić się informacjami natychmiastowo z każdego miejsca w klasie, dlatego można zamienić tradycyjne zeszyty na tablety, a tablicę na interaktywny ekran. Dzięki temu uczniowie będą czuli się bardziej komfortowo w klasie. Komputer jest dla nich bardziej naturalnym narzędziem pracy niż np. książka czy zeszyt.

Budując przestrzeń dla uczniów musimy robić to ze zrozumieniem ich potrzeb oraz potrzeb zmieniającego się świata. Jeśli chcemy polepszyć komfort dzieci i młodzieży w szkole oraz wspomóc ich start w przyszłość, warto zacząć od małych zmian, takich jak wymiana wyposażenia.

Pomożemy Wam w prosty sposób przejść skuteczną zmianę w Waszej szkole!

Udostępnij:

Komentarze

Dodaj komentarz