Aktywne Przestrzenie do Nauki

Tak, meble mają znaczenie. 

Tak, elastyczność - łatwość przystosowywania się ma znaczenie. 

Tak, biurka ustawione w rzędy są częścią problemu. 


Projektowanie przestrzeni do aktywnego uczenia się i co ważniejsze, projektowanie z myślą o współczesnych użytkownikach tych przestrzeni, wymaga postawienia kilku ważnych pytań. Oznacza również otwartość na nowe rozwiązania, by móc znaleźć rzeczy, które działają dla większości uczniów w przestrzeni konkretnego środowiska 


Czy masz nastawienie projektanta? 

O wiele łatwiej jest udekorować przestrzeń, zrobić kilka zdjęć i udostępnić to w mediach społecznościowych, niż zbudować proces projektowania w przestrzeni do nauki. Korzystając z nowego procesu jakim jest świadome projektowanie, dokonujesz faktycznych wyborów na podstawie obserwacji, informacji zwrotnych i danych formatywnych. 

Zamiast zadawać sobie pytanie, czy Twoja przestrzeń wygląda świetnie, zadaj sobie pytanie, czy uczniowie przekazują Ci werbalne i niewerbalne informacje zwrotne? Czy przestrzeń wspiera ich społeczno-emocjonalny i naukowy rozwój? 

Jak mogę dodać, odejmując? 

Kluczem do doskonałej przestrzeni do nauki jest optymalizacja ilości przedmiotów w pomieszczeniu. Obejmuje to zasoby edukacyjne i inspiracje znajdujące się w tej przestrzeni.  Zbyt często wieszane przedmioty na ścianach pozostają bez celowej decyzji. Musimy zadać sobie kolejne pytanie, czy wspierają misję edukacyjną przestrzeni, czy po prostu odwracają uwagę uczniów? 

Co powinno znaleźć się na ścianach w klasie? Ważne jest, aby celowo rozważyć różne elementy, jak choćby kolory, czcionki, odstępy i objętości, aby stworzyć spójny projekt sali lekcyjnej. 

Jakie są elementy projektu mojej klasy? 

Zamiast pytać, co można dodać w klasie, aby wspierać naukę, zadaj sobie pytanie, jak możesz zbudować spójność między przedmiotami, które celowo do niej wybrałeś? Zastanawiałeś się kiedyś jak oddziaływają względem siebie idea, technologia, wyposażenie przestrzeni w komunikacji z człowiekiem? Doświadczenia nowoczesnego procesu nauki, pozwalają nam na wysnucie tezy, że wszystkie te elementy mają duży wpływ na proces uczenia się, wykorzystując wrażenia, zmysły i doznania.  

Kto jest właścicielem przestrzeni? 

Nauczyciel powinien mieć świadomość, czy ich system edukacji sprzyja uczeniu się i czy ich projekt jest dostępny, a więc czytelny dla wszystkich uczniów. Czy ułatwia to zorganizowana przez niego przestrzeń, czy dzięki temu podawane treści są czytelne i zrozumiałe. Zbyt wielu uczniów bowiem czując się nieswojo w przestrzeni, nie zabiera głosu i nie jest aktywna. Czy zmiana przestrzeni może w tym pomóc?  

Niwelując u uczniów wrażenie, że wynajmują przestrzeń między dzwonkami, wyraźnie powiedz uczniom,  

że ta przestrzeń jest ich przestrzenią! 

Zamiast pytać, czy dobrze dzielisz przestrzeń z uczniami i innymi dorosłymi, zapytaj siebieczy wspierasz uczniów, aby czuli że to jest właśnie ich przestrzeń. 

Odpowiedzi dotyczące uczenia się projektowania przestrzeni są łatwe, gdy zadajemy pytania pierwszego rzędu, ale złożoność pracy i potrzeba głębokiej intencji rośnie geometrycznie, gdy naciskamy na pytania bez oczywistych odpowiedzi. Skorzystaj z tych pytań, aby rozważyć, w jaki sposób możesz zbadać wszystkie składniki aktywnego uczenia się w poszukiwaniu głębszych odpowiedzi na temat projektowania przestrzeni uczenia się. 

Interesujesz się nowoczesnymi technikami nauczania?  

Mamy dla Ciebie produkty, które połączą idee aktywnego nauczania z przestrzenią do edukacji.  


Udostępnij:

Komentarze

Dodaj komentarz